חיפוש

מתי משלמים מס שבח – המדריך המקיף לשנת 2023

תוכן עניינים

מתי משלמים מס שבח?

בשנים האחרונות, שוק הדיור מוצף בקניית ומכירת דירות ונדל"ן לשם רווח כלכלי. זאת, כיוון שכידוע, מחירי הדיור בעלייה מתמדת וקיים סיכוי גבוה במיוחד שמי שרכש דירה, יוכל למכור אותה ברווח משמעותי.
למעשה, מדובר במצבים שבהם מתבצעת השבחה של הנכס, וזהו מקור שמו של המס. במצבים אלו עולה השאלה מתי משלמים מס שבח? והתשובה לכך היא שלמעשה בכל מצב של מכירת נדל"ן ברווח.
כלומר, מכירה של נכס במחיר גבוה יותר מזה שנקנה, בניכוי ההוצאות ובהנחה שלא מתקיימים התנאים לפטור.

מתי משלמים מס שבח?
מתי משלמים מס שבח?

אם כן, עולה השאלה מתי לא משלמים מס שבח?

בשנת 2014 נערכה רפורמה משמעותית בתחום מס השבח ובמסגרתה בוטלו מסלולים רבים לקבלת הפטור מהמס.
בשנת 2018 הרפורמה נכנסה לתוקף במלואה. ואולם, עדיין קיימים מסלולים שונים גם כיום הפוטרים מתשלום המס.

איך ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח?

אם שאלתם את עצמכם מתי משלמים מס שבח על דירה, דעו שהתנאי הראשון הוא הגדרת הנכס כ"דירת מגורים מזכה".
כלומר, ניתן לקבל פטור רק כשהדירה שימשה למגורים בארבע השנים שטרום מכירתה או ב-80% מהתקופה המחושבת לצורך מס השבח.
כמו כן, קיימים להגדרה זו חריגים בחוק באשר לגני ילדים ובתי כנסת.

לאחר שהתקיים התנאי המקדמי שלעיל, כדי לדעת אם ומתי משלמים מס שבח על דירה, נדרש לאתר את המסלול המתאים ביותר לקבלת פטור מתשלום מס שבח: ראשית, קיים פטור שניתן במידה ומוכר הדירה החזיק בזכויות עליה במשך כשנה וחצי (18 חודשים) טרום המכירה, וזוהי דירתו היחידה. החריגים לכך הם מצבים שבהם למוכר הנכס יש זכות בפחות משליש מהזכויות בלבד מדירה נוספת, או שבבעלותו דירה נוספת שהועברה לו בירושה.
כמו כן, גם מכירת דירה שהועברה בירושה זכאית לפטור ממס שבח תחת עמידה במספר תנאים.

מסלול פטור נוסף הוא מכירת שתי דירות ביחד, ואולם זאת רק כאשר מטרת המכירה היא רכישת דירה אחת בלבד במקום ובמידה והקנייה והמכירה עומדות בסכומים ובתנאים נוספים הקבועים בחוק.

עוד מסלול פטור אפשרי מתשלום מס שבח הוא פטור שניתן במידה ונכס הועבר או הוענק לאדם אחר, לרוב קרוב משפחה, ללא תמורה, ותחת עמידה בתנאים נוספים הקבועים בחוק.
חשוב לציין כי קיימת תקרה לפטור ממס שבח וגם אם ניתן פטור, הוא רלוונטי אך ורק במידה ומס השבח המחושב הוא נמוך מ-4.5 מיליון שקלים, ולא יינתן פטור ממס שבח על סכום שמעל תקרת הפטור.

איך ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח?
איך ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח?

מה עוד צריך לדעת על תשלום מס שבח?

ישנם עוד כמה פרטים חשובים נוספים שכדאי לדעת באשר לתשלום מס שבח. תחילה, חישוב מס השבח הוא כ-25% מהשבח הריאלי, כלומר הרווח בניכוי ההוצאות, שנוצר למוכר הנכס.
ניתן להעריך את הסכום באמצעות מחשבון מס שבח באתר רשות המיסים. כמו כן, חשוב לדעת שתשלום מס שבח חייב להתבצע בתוך 60 ימים מיום חתימת החוזה על מכירת הדירה, אלא אם אתם עומדים בתנאים המאפשרים דחייה בתשלום מס השבח. פרט חשוב נוסף שכדאי לדעת הוא שניתן לקבל החזר כספי במידה והתברר בדיעבד ששילמתי סכום מס שבח גבוה יותר מהסכום שאותו הייתם מחויבים לשלם.

אז מה אנחנו יודעים על מס שבח?

מס שבח יכול להגיע לסכומי כסף משמעותיים, שמושפעים מההבנה והשליטה שלכם בתחום מיסוי הנדל"ן הסבוך. ישנם המון פרטי מידע שיכולים להקל ולסייע לכם בעת קניית ומכירת נכסים.
אצלנו בנדל"ן הארץ תמצאו את המידע האמין והברור ביותר באשר לכל מה שתרצו לדעת על המגמות בענף הנדל"ן, במיסוי והשקעות נדל"ן. בנוסף, בנדל"ן הארץ תוכלו להתעדכן בכל הפרויקטים והעדכונים החשובים בתחום, ולפעול חכם.

שתפו:

השאירו פרטים והישארו מעודכנים לכל הפרויקטים החדשים

מאמרים נוספים:

מהו מס רכישה על קרקע

תוכן עניינים מס רכישה על קרקע: כל מה שאתם צריכים לדעת על התשלום על זכותכם במקרקעין התחדשתם בבעלות חדשה על נכס? מזל טוב! יש שלב

איך להימנע ממס רכישה?
איך להימנע ממס רכישה?

תוכן עניינים ביצוע רכישה יכולה לעיתים קרובות לבוא עם תוספת מסים, אך יש דרכים שאפשר למנוע או להפחית את סכום המסים שאתה משלם. פוסט זה

מה צריך לדעת על תשלום מס רכישה על קרקע
מס רכישה על קרקע

תוכן עניינים כל מה שצריך לדעת על מס רכישה על קרקע מס רכישה על קרקע הוא מס אשר חייב לשלם כל אדם הקונה בעלות על