חיפוש

מס רכישה על קרקע

תוכן עניינים

כל מה שצריך לדעת על מס רכישה על קרקע

מס רכישה על קרקע הוא מס אשר חייב לשלם כל אדם הקונה בעלות על שטח מסוים ומה שנמצא עליו. זהו בעצם מס על ביצוע העסקה, והוא מחושב לפי שווי העסקה. לכן, ככל שהעסקה גבוהה יותר כך המס עליה יהיה גבוה בהתאמה.

המס יהיה גבוה גם כאשר האדם המבצע את העסקה מחזיק כבר בדירה אחת. המס על דירות הוא מדורג (בהתאמה לפי סכומים מסוימים), ואילו על נכסים כמו משרדים, חנויות, מגרשים וכדומה יש מס קבוע.

מס רכישה על קרקע המיועדת לבנייה עומד על 6% מהשווי של הקרקע. אבל מס הרכישה יכול לרדת ל-5% במידה ומתקיימים לגביה 3 תנאים:

  1. יש לגבי הקרקע תוכנית בנייה
  2. תוכנית הבנייה מאפשרת לבנות בשטח דירת מגורים אחת לפחות
  3. האישור לדירת מגורים זו התקבל תוך שנתיים לאחר מועד רכישת הקרקע.

במידה ותנאים אלו לא התקיימו בעת רכישת הקרקע אך הם בסופו של דבר כן התקיימו ניתן לבקש החזר מס ולקבל בחזרה אחוז אחד מהתשלום הקודם.

יש לדווח על הרכישה תוך 30 יום מביצועה, ולשלם את המס תוך 60 יום מהרגע בו התבצעה הרכישה. לכן, כדי לבדוק את גובה מס הרכישה שיש לשלם לפני ביצוע העסקה כדאי להתכונן לשלם עליו. תוך כדי הבדיקה אפשר לברר אם יש אפשרות לקבל הקלות על המס רכישה על קרקע.

איך מבצעים תשלום מס רכישה על קרקע?

אפשר לבצע את התשלום על מס רכישה על קרקע ב-4 דרכים

  1. תשלום דרך בנק הדואר בסניף קרוב לבית.
  2. תשלום דרך סניפי בנק שונים ברחבי הארץ בעדיפות לסניף בו נמצא חשבון הבנק של הקונה כדי לזרז את התהליך.
  3. תשלום במשרדי מיסוי מקרקעין
  4. תשלום דרך האתר של רשות המיסים בישראל

מי זכאי לפטור או הקלות מתשלום מס רכישה על קרקע ואיך לקבל אותם?

נכים, עיוורים, נפגעי חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה ומשפחותיהם, רשאים לקבל מס רכישה על קרקע בגובה של 0.5%, אבל רק פעמיים בחיים. ההקלה במס תינתן במידה ורכישת הקרקע היא של שטח עליו תיבנה דירה יחידה או על הדירה עצמה. במידה ויש זוג שרוצה לרכוש שטח או דירה יחידה המס על הרכישה יחושב לפי בן/בת הזוג הזכאים להקלה במס.

ההנחה במס רכישה על קרקע תינתן לעיוורים ולבעלי ליקוי ראיה רק בהצגת תעודה עיוור/ליקוי ראייה. הקלות מס אלו הן בשביל מקום מגוריו של הרוכש ולא כדי שהוא יוכל לשכן באותה דירה אדם אחר.

אחוזי נכות המקנים הקלות מס:

  • נכי צה"ל בעלי דרגת נכות לצמיתות של 19%  ומעלה
  • נכי עבודה, תאונות דרכים וניצולי שואה בעלי דרגת נכות של 50% ומעלה.
  • הורים לילד בעל נכות רפואית לצמיתות העומדת על 100% או נכות משוקללות של 90% גם זכאים להקלות במס רכישה על קרקע. ואין צורך לרשום את הקרקע או הדירה היחידה על שם הילד.

אנשים נוספים הזכאים להקלה במס רכישה על קרקע הם תושבים חוזרים ועולים חדשים. עולה חדש יכול לקבל את הקלה בתשלום המס במידה והוא רכש בעלות על שטח מסוים או דירה יחידה שנה לפני שעלה לארץ ועד שבע שנים לאחר עלייתו.

איך אפשר לקבל פטור מתשלום מס על קרקע?

קנסות

כל מי שלא שילם בזמן מס רכישה על קרקע או של א דיווח על הרכישה מחויב בתשלום קנס. הקנס על איחור בדיווח על רכישת הקרקע עומד על 270 שקלים לכל שבועיים של איחור. בנוגע לפיגור בתשלום מס רכישה על הקרקע, הקנס על כך עומד על0.2% על כל שבוע של איחור בתשלום.

אם אתם רוצים לקבל עוד מידע על מיסוי כנסו לעמוד הבא לכל המדריכים שלנו בנושא

שאלות נפוצות

כאשר יש לגבי הקרקע תוכנית בנייה, שמאפשרת לבנות בשטח דירת מגורים אחת לפחות. האישור לדירת מגורים זו התקבל תוך שנתיים לאחר מועד רכישת הקרקע

מס רכישה על קרקע יעמוד על 0.5% לאנשים השייכים לאוכלוסיות הזכאיות לכך

-איחור בדיווח על עסקת רכישת קרקע מוביל לקנס בגובה 270 שקלים על כל שבועיים איחור.

-איחור בתשלום המס עצמו מוביל לקנס בגובה 0.2% על כל שבוע של איחור

שתפו:

השאירו פרטים והישארו מעודכנים לכל הפרויקטים החדשים

מאמרים נוספים:

השקעה בקרקע חקלאית כהשקעה בנדל"ן
שינוי יעוד קרקע

כאן נבחן את התהליך המורכב של הפיכת קרקע חקלאית לקרקע בנייה רוויה – נושא בוער עבור מתכנני ערים ושוחרי איכות הסביבה כאחד. הוא דן בהשלכות