חיפוש

מהו מס רכישה על קרקע

תוכן עניינים

מס רכישה על קרקע: כל מה שאתם צריכים לדעת על התשלום על זכותכם במקרקעין

התחדשתם בבעלות חדשה על נכס? מזל טוב! יש שלב בדרך שחשוב שלא תפספסו, והוא תשלום מס הרכישה על הקרקע. כל עסקה במהלכה נרכשה זכות במקרקעין חייבת במס רכישה, בין אם על בעלות, חכירה העולה על 25 שנים, או על הרשאה להשתמש במקרקעין המהווה בפועל מתן בעלות או חכירה. אז מהי הזכות במקרקעין ומה משמעו של המס עליה?

מס רכישה – מדוע ולמה?

כל סטודנט צעיר לכלכלה יודע כי מיסי המדינה מוטלים על הרווח שלנו, ככלל אצבע. אולם, במסגרת הטלת מס הרכישה, כשמו כן הוא, קורית התופעה ההפוכה, במסגרתה המדינה מבקשת מהרוכש תשלום מס כלשהו על הרכישה של הנכס. כלומר, המס נגבה מידי מי שמוציאים את הכסף, ולא מרוויחים אותו. המדינה נוקטת במהלך זה של מס הרכישה על קרקע, על מנת להשפיע במידה מסוימת על שוק הדירות ומחיריו.

מס רכישה על קרקע

מה כדאי לדעת על מס רכישה על קרקע?

מס רכישה על קרקע נגבה לפי כל עסקה של זכות במקרקעין, בהתאם לגובה השומה. המס מחושב לפי שווי העסקה, שכולל את הסכום המשולם למוכר תמורת הנכס, כולל מע"מ, והשיעור שלו מתעדכן פעם בשנה. את מס הרכישה יש לשלם בתוך 60 ימים מביצוע העסקה. באם יתקבל אישור לדחיית מועד תשלום המס, חלקו או כולו, יחולו הפרשי הצמדה וריבית לאורכה של תקופת הדחייה. רוכשים שלא הצהירו על רכישה או שילמו את המס במועד עלולים להיחשף לתשלום קנסות.

שיעורי המס משתנים במקרים השונים, כאשר ישנם גם אוכלוסיות שזכאיות להנחה בתשלומים. לרוב, אין תשלום מס רכישה על רכישת דירה ראשונה, וככל שיש בבעלות אדם יותר נכסים כך הוא משלם מס רכישה בהתאמה. שיעורי המס משתנים בין רכישת דירות מגורים, לדירות נוספות, ולמקרקעין שאינם למגורים כמו בענפי החקלאות והמסחר.

אני ובן או בת זוגי רכשנו כל אחד דירה אחת, האם נצטרך לשלם את המס? או – מי נחשב רוכש?

ה"רוכש" מוגדר לפי חזקת התא המשפחתי להיות האדם, בן או בת הזוג וילדיו הקטינים. זאת, על מנת למנוע מצב בו דירות נרשמות על אחרים רק במטרה שלא לשלם את המס. לכן, אם כל אחד מבני הזוג רכשו דירה, מדובר בעצם בשתי דירות ל"רוכש", לתא המשפחתי, ולא בדירה אחת לכל אדם. עניין זה חשוב על מנת להבין כי סביר להניח שהתא המשפחתי שלכם יצטרך לשלם את מס הרכישה במצב כזה, לעומת מצב בו רכשתם דירה אחת ראשונה למגורים ועליה יתכן ולא תצטרכו לשלם כלל.

אז רכשתם נכס, מול מי עליכם להתנהל?

אגף הגביה של מנהל מס מקרקעין באזור הרלוונטי למיקום הנכס שלכם הוא הגורם אליו תשלמו את המס. ולשמחתנו, ניתן זאת בקלות באמצעות האינטרנט מבלי לצאת מהבית.

 

שאלות נפוצות על מס רכישה על קרקע

שיעורי המס משתנים בין רכישת דירות מגורים, לדירות נוספות, ולמקרקעין שאינם למגורים כמו בענפי החקלאות והמסחר.

המדינה נוקטת במהלך זה של מס הרכישה על קרקע, על מנת להשפיע במידה מסוימת על שוק הדירות ומחיריו.

יש להתנהל ולשלם את המס מול אגף הגביה של מנהל מס מקרקעין באזור הרלוונטי למיקום הנכס שלכם.  ניתן לעשות זאת בקלות באמצעות האינטרנט מבלי לצאת מהבית.

שתפו:

השאירו פרטים והישארו מעודכנים לכל הפרויקטים החדשים

מאמרים נוספים:

השקעה בקרקע חקלאית כהשקעה בנדל"ן
שינוי יעוד קרקע

כאן נבחן את התהליך המורכב של הפיכת קרקע חקלאית לקרקע בנייה רוויה – נושא בוער עבור מתכנני ערים ושוחרי איכות הסביבה כאחד. הוא דן בהשלכות